تماس و مشاوره حقوقی
با وکیل دادگستری
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00

نمونه مقالات و مطالب حقوقی

تاریخ انتشار: دوشنبه 05 شهریور 1397
بذل مدت نكاح منقطع

 بذل مدت نكاح منقطع

طلاق یكی از موارد انحلال عقد نكاح دائم است ولیكن در نكاح موقت با سپری شدن مدت این رابطه پایان می پذیرد بدون اینكه نیازی به حكم دادگاه یا انجام عمل حقوقی خاص باشد. تشخیص انقضای مدت امر دشواری نیست زیرا معین بودن مدت از شرایط اساسی صحت عقد نكاح منقطع است. علاوه بر انقضای مدت با بذل مدت كه وابسته به اراده شوهر است از موارد انحلال عقد نكاح منقطع (موقت) محسوب میشود بدون اینكه شرایط مقرر در طلاق یا تشریفات خاص نیاز باشد. ولی به هرحال باید اراده شوهر اعلان شود و رجوع از بذل مدت نیز در زمان عده زن امكان ندارد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1435

 

نکاتی در خصوص صیغه یا عقد منقطع و موقت

  • عقد موقت یا نکاح موقت و یا به تعبیر فقها متعه که در تعابیر عامیانه از آن تحت عنوان صیغه یا صیغه محرمیت یا صیغه موقت یاد می شود نوعی از نکاح و ازدواج است که در آن مدت ازدواج ذکر می شود و در صورت انقضای مدت بدون نیاز به اقدامی تحت عنوان طلاق، اثر ازدواج و محرمیت و نکاح خودبه خود منقضی می شود. (قانون صیغه و قانون ازدواج موقت)
  • در این نوع ازدواج (عقد موقت) ذکر مدت عقد و مبلغ مهریه، شرط صفت عقد است و در غیر این صورت عقد باطل است.
  • در ازدواج موقت (صیغه موقت) در صورت فوت هر یک از طرفین، زن یا مرد از یکدیگر ارث نمی برند حتی اگر شرط شود، پس شرط توارث و شرط ارث بردن ضمن عقد نکاح موقت نافذ نیست (باطل است).
  • در ازدواج موقت اصولا مرد مکلف به دادن نفقه و هزینه های زندگی زن نیست، با این وجود اگر شرط شود آن شرط لازم الاجراست به عبارت دیگر در صورت سکوت طرفین در عقد، زن مستحق دریافت نفقه نیست ولی در صورتی که ضمن عقد شرط شود مرد باید نفقه بپردازد.
  • ثبت نکاح موقت و رسمیت بخشیدن به آن الزامی نیست مگر اینکه طرفین شرط کرده باشند یا صاحب فرزند شوند، در این صورت هریک از زوجین می تواند دیگری را ملزم به ثبت عقد موقت بنماید.
  • عدم ثبت نکاح موقت برخلاف نکاح دائم جرم نیست.
  • در نکاح موقت، طلاق وجود ندارد و انحلال آن یا به بذل مدت از طرف مرد است یا به انقضای مدت، البته ضمن عقد طرفین می توانند شرط نمایند که زن نیز حق بذل مدت داشته باشد.

 

نکاح و بذل مدت آن

در مواردی كه ازدواج منقطع برای مدت طولانی منعقد شده و روابط زن و شوهر به منظور تشكیل خانواده باشد، مبحث الزام شوهر به بذل مدت طرح و اقامه میشود. لذا در مواردی كه زن در عسر و حرج قرار گرفته است، همچون نكاح دائم میتواند از محكمه تقاضای الزام شوهر بذل مدت نماید. نظریه مشورتی شماره «4140/7-27/2/62» به این مطلب اشاره دارد.

در صورت اختلاف در تحقق بذل مدت عقد نكاح منقطع، هریك از زوجین میتواند دعوی اثبات ان را در محكمه طرح و اقامه نماید.

 

اركان دعوی بذل مدت نکاح منقطع

الف) اثبات عقد نكاح منقطع كه معمولا با سند ازدواج عادی یا رسمی است.

ب) اثبات یكی از موجبات عسر و حرج: محكمه هرگونه تحقیق یا اقدامی را كه برای روشن شدن موضوع دعوی و احقاق حق لازم بداند به هر طریقی كه مقتضی باشد،انجام خواهد داد .

در مواردی كه ازدواج منقطع برای مدت طولانی منعقد شده و روابط زن و شوهر به منظور تشكیل خانواده باشد،مبحث الزام شوهر به بذل مدت،طرح و اقامه میشود. لذا در مواردی كه زن در عسر و حرج قرار گرفته است،همچون نكاح دایم میتواند از محكمه تقاضای الزام شوهر بذل مدت نماید. نظریه مشورتی شماره «4140/7-27/2/62» به این مطلب اشاره دارد.

 

مراحل دادرسی بذل مدت نکاح منقطع

1-  در صورت اختلاف در تحقق بذل مدت از طرف زوج، مدعی باید آن را از طریق یكی از ادله اثبات دعوی یا امارات و قرائن قطعی ثابت نماید. دادگاه در این صورت یكی از قرارهای تحقیق محلی یا شهادت شهود یا هرگونه استعلام از مراجع ذیربط را صادر خواهد كرد و با تعیین وقت دیگر، طرفین یا شهود جهت اجرای دستور صادره حسب مورد دعوت میشوند.

2-  در جلسه بعدی با اجرای قرار تحقیق محلی یا استماع شهادت شهود یا هر گونه اقدام دیگری كه دادگاه مقتضی دانسته است، در صورت احراز وجود عسر و حرج زوجه در ادامه رابطه زوجیت ،حكم مقتضی صادر خواهد شد.

 

رسیدگی به دعوای بذل مدت نکاح در صورت اختلاف زوجین نیازمند دو یا سه جلسه رسیدگی است.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

دریافت وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری و جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره حقوقی کلیک کنید.